fbpx

Reclamele de pe Facebook au permis discriminarea; trebuie să știm cum afectează oamenii „anunțurile întunecate”

   Platformele de socializare transformă modul în care funcționează publicitatea online și, la rândul lor, ridică îngrijorări cu privire la noile forme de discriminare și marketingul predator.

   Astăzi, Centrul de excelență ARC pentru luarea deciziilor și societatea automată (ADM + S) – o entitate multi-universitară condusă de RMIT – a lansat Observatorul australian de publicitate. Acest proiect de cercetare va explora modul în care platformele vizează utilizatorii australieni cu reclame. Scopul este de a încuraja o conversație despre necesitatea transparenței publice în publicitatea online.

Creșterea „anunțurilor întunecate”
     În era mass-media, publicitatea era (în cea mai mare parte) publică. Aceasta însemna că era deschisă examinării. Atunci când agenții de publicitate s-au comportat ilegal sau iresponsabil, rezultatele au fost acolo pentru mulți de văzut.Și istoria publicității este plină de un comportament iresponsabil. Am asistat la companiile de tutun și alcool care se angajează în direcționarea pradă a femeilor, a persoanelor minore și a comunităților defavorizate social. Am văzut folosirea stereotipurilor sexiste și rasiste. Mai recent, circulația dezinformării a devenit o preocupare majoră.
   Atunci când astfel de practici au loc în aer liber, acestea pot fi răspunse de câinii de supraveghere mass-media, cetățeni și autorități de reglementare. Pe de altă parte, creșterea publicității online – care este adaptată persoanelor fizice și este livrată pe dispozitive personale – reduce responsabilitatea publică.
   Aceste așa-numite „reclame întunecate” sunt vizibile numai pentru utilizatorul vizat. Sunt greu de urmărit, deoarece un anunț poate apărea doar de câteva ori înainte de a dispărea. De asemenea, utilizatorul nu știe dacă anunțurile pe care le vede sunt afișate altora sau dacă sunt selectate în funcție de datele lor de identitate.


   Consecințe grave

   Există o lipsă de transparență în jurul sistemelor automate pe care Facebook le folosește pentru a viza utilizatorii cu reclame, precum și recomandări pe care le oferă agenților de publicitate.
În 2017, jurnaliștii de investigație de la ProPublica au reușit să achiziționeze un anunț de testare pe Facebook care vizează utilizatorii asociați cu termenul „evreu care urăște”. Ca răspuns la încercarea de cumpărare a anunțurilor, sistemul automat Facebook a sugerat categorii suplimentare de direcționare, inclusiv „cum să ardeți evrei”.
  Facebook a eliminat categoriile după ce a fost confruntat cu constatările. Fără controlul anchetatorilor, s-ar fi putut îndura la nesfârșit? Preocuparea cercetătorilor cu privire la reclamele întunecate continuă să crească. În trecut, Facebook a făcut posibilă publicitatea pentru locuințe, credite și locuri de muncă în fu ..

  Anul acesta a fost găsit livrând reclame direcționate pentru echipament militar alături de postări despre atacul asupra Capitoliei SUA. De asemenea, a permis reclame care vizează afro-americani în timpul campaniei prezidențiale din 2016 din SUA pentru a suprima participarea la vot.

Sprijinul public pentru transparență

   Nu este întotdeauna clar dacă astfel de infracțiuni sunt deliberate sau nu. Cu toate acestea, acestea au devenit o caracteristică a sistemelor extinse de direcționare publicitară utilizate de platformele digitale comerciale, iar oportunitatea de a face rău este mereu prezentă – deliberat sau altfel.

Cele mai multe exemple de publicitate problematică pe Facebook provin din Statele Unite, deoarece aici se desfășoară cea mai mare parte a cercetărilor pe această temă. Dar este la fel de important să examinăm problema în alte țări, inclusiv în Australia. Iar australienii sunt de acord.
    Cercetările publicate marți și efectuate de Essential Media (în numele Centrului ADM + S) au relevat un sprijin puternic pentru transparența publicității. Mai mult de trei sferturi dintre utilizatorii australieni de Facebook au răspuns că Facebook „ar trebui să fie mai transparent cu privire la modul în care distribuie publicitatea în fluxul său de știri”.

mportant, plug-in-ul nu colectează nicio informație de identificare personală. Participanții sunt invitați să furnizeze informații demografice de bază, neidentificative, atunci când le instalează, dar acest lucru este voluntar. Pluginul captează doar textul și imaginile din anunțurile etichetate ca „conținut sponsorizat” care apar în fluxurile de știri ale utilizatorilor.

Nevoia de cercetare de interes public

   În ciuda eșecurilor sale din trecut, Facebook a fost ostil față de încercările din exterior de a asigura răspunderea.

De exemplu, a cerut recent cercetătorilor de la Universitatea din New York să înceteze cercetările cu privire la modul în care sunt vizate reclame politice pe Facebook. Când au refuzat, Facebook le-a tăiat accesul la platforma sa.
   Compania de tehnologie a susținut că a trebuit să interzică cercetarea, deoarece era obligată printr-un acord cu Comisia Federală pentru Comerț a Statelor Unite cu privire la încălcările confidențialității din trecut.

  Cu toate acestea, Comisia Federală pentru Comerț a respins în mod public această afirmație și a subliniat sprijinul său pentru cercetarea de interes public menită „să facă lumină asupra practicilor comerciale opace, în special în ceea ce privește publicitatea bazată pe supraveghere”. Platformelor ar trebui să li se solicite să ofere transparență universală pentru modul în care fac publicitate.

   Până când acest lucru se întâmplă, proiecte precum pluginul Australian Ad Observatory pot contribui la asigurarea unei anumite responsabilități. Pentru a participa sau pentru mai multe informații, vizitați site-ul web.

  https://economictimes.indiatimes.com/news/international/business/facebook-ads-have-enabled-discrimination-we-need-to-know-how-dark-ads-affect-people/articleshow/86722644.cms?utm_source=contentofinterest&utm_medium=text&utm_campaign=cppst
(By Mark Andrejevic, Abdul Karim Obeid, Daniel Angus, Jean Burgess, PTILast Updated: Oct 03, 2021, 10:48 AM IST)


Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată.